Invatarea prin cooperare
Metoda mozaic
Tehnica mozaic de învăţare prin cooperare (the jigsaw strategy) promovează un proces mai bun de învăţare, îmbunătăţeşte motivaţia elevilor şi permite ca un volum mai mare de conţinut să fie studiat şi împărtăşit de membrii unui grup. Tehnica mozaic a fost elaborată iniţial de Elliot Aronson şi studenţii săi. Tehnica asigură:
Tehnica mozaic de învăţare prin cooperare (the jigsaw strategy) promovează un proces mai bun de învăţare, îmbunătăţeşte motivaţia elevilor şi permite ca un volum mai mare de conţinut să fie studiat şi împărtăşit de membrii unui grup. Tehnica mozaic a fost elaborată iniţial de Elliot Aronson şi studenţii săi. Tehnica asigură:
- O modalitate eficientă de învăţare a conţinuturilor
- Ascultare, implicare şi empatie
- Interdependenţă între elevi
- Interacţiuni între elevi
Elevii sunt împărţiţi în grupuri mici de cinci sau şase membri. Sarcina fiecărui grup este de a învăţa despre un aspect al unui subiect şi de a deveni „experţi” în acel subiect. În acest grup de experţi, elevii efectuează activităţi de investigare împreună şi creează prin colaborare un raport sau o prezentare. De asemenea, fiecare elev răspunde individual şi le va preda ulterior şi celorlalţi o parte din conţinut. După ce elevii au devenit „experţi”, sunt redistribuiţi într-un alt grup. Fiecare grup nou este format din „experţi” din grupurile iniţiale. Sarcina fiecărui „expert” este de a le preda celorlalţi membri ai grupului conţinutul studiat. Luarea de notiţe şi întrebările sunt strategii care pot fi folosite de toţi membrii grupului pentru a înţelege informaţiile mai bine. După ce toţi „experţii” au efectuat prezentările, fiecare membru al grupului a învăţat cinci sau şase noi aspecte ale subiectului şi este pregătit să susţină un examen, să scrie un eseu sau să se grupeze cu un alt „expert” pentru a crea o prezentare multimedia.
Metoda predării reciproce
Predarea reciprocă reprezintă o strategie de grupare pentru a învăţa prin cooperare, în care elevii trebuie să devină „profesori” şi să lucreze în grup pentru a da înţeles unui text. Profesorii şi elevii se implică într-un dialog referitor la diferite segmente de text. Dialogul este structurat cu ajutorul a patru operaţii:
- Rezumarea
- Generarea întrebărilor
- Clarificarea
- Previziunea
Etapele activităţii de predare reciprocă
Profesorul atribuie câte un pasaj de text fiecărui elev. Fiecare elev citeşte pasajul şi scrie întrebări de rezumare, clarificare sau previziune despre ceea ce a citit. „Profesorul” grupului, pune una dintre întrebări. „Profesorul” este şeful grupului care începe să pună întrebările. Un membru al grupului răspunde, folosindu-se de text pentru a argumenta răspunsul. Apoi, este rândul elevului care a răspuns la întrebare să pună o întrebare şi procesul se repetă.
Metoda Gândiţi – Lucraţi în perechi – Comunicaţi
Metoda Gândiţi – Lucraţi în perechi – Comunicaţi (Think-Pair-Share)este o strategie de discuţie prin cooperare, care cuprinde trei etape de acţiune, în care elevii vorbesc despre conţinut şi discută idei înainte de a le împărtăşi cu întregul grup. Metoda introduce elementele de „timp de gândire” şi interacţiune „cu colegul”, acestea fiind două caracetristici importante ale învăţării prin cooperare. Scopul metodei Gândiţi – Lucraţi în perechi – Comunicaţi este de a-i ajuta pe elevi să proceseze informaţii şi să le dezvolte competenţele de comunicare şi procesele de gândire.
Prin această strategie, profesorul:
- Adresează o întrebare deschisă sau ridică o problemă
- Le dă elevilor un minut sau două pentru a se gândi la răspuns
- Îi grupează pe elevi în perechi pentru a discuta răspunsul şi a-şi împărtăşi ideile
- Le oferă elevilor posibilitatea de a-şi împărtăşi răspunsul unui grup mic sau cu toată clasă
Structuri de brainstorming
Folosirea activităţii de brainstorming prin cooperare este o strategie valoroasă şi eficientă prin care echipe de elevi trebuie să vină cu idei şi să-şi dezvolte unul altuia ideile într-un mediu sigur. Prin grupări distractive şi creative, elevii au ocazia de a lucra împreună şi a învăţa în acelaşi timp lucruri importante ce ţin de conţinut. Dr. Spencer Kagan a conceput o mulţime de structuri de grupare bazate pe cooperare, care pot fi utilizate cu elevi de toate vârstele. Principalul obiectiv al acestor structuri este de a promova:
Folosirea activităţii de brainstorming prin cooperare este o strategie valoroasă şi eficientă prin care echipe de elevi trebuie să vină cu idei şi să-şi dezvolte unul altuia ideile într-un mediu sigur. Prin grupări distractive şi creative, elevii au ocazia de a lucra împreună şi a învăţa în acelaşi timp lucruri importante ce ţin de conţinut. Dr. Spencer Kagan a conceput o mulţime de structuri de grupare bazate pe cooperare, care pot fi utilizate cu elevi de toate vârstele. Principalul obiectiv al acestor structuri este de a promova:
- Participarea prin interacţiuni structurate
- Participarea în mod egal
- Interacţiunea elevilor cu privire la orice conţinut
- Comunicarea eficientă
- Lucrul împreună pentru a învăţa împreună
- Învăţarea prin cooperare ca parte a oricărei lecţii